BÜNYAN YÖRESİ ÇOCUK OYUNLARINDAN DERLENEN TEKERLEMELER

Bünyan Yöresi Çocuk oyunlarından UDU
BÜNYAN YÖRESİ ÇOCUK OYUNLARINDAN DERLENEN TEKERLEMELER 
Hasan YÜKSEL 
Kültürümüzün en değerli hazineleri gelişen teknoloji ve siyasal değişimler sayesinde hızla yok olmaya yüz tutmaktadır. Bunların en önemlileri, atadan babaya, babadan çocuğa aktarılan hikâyeler, masallar, çocuk oyunları, bilmeceler, tekerlemeler ve yüzlerce değer artık çağın getirdiği şartlara yenik düşerek yok olmaktadır. Artık torunlarına masal, hikâye anlatan dedeleri, nineleri, etrafımızda göremez olduk. Veya sokaklarda gruplar halinde, saklambaç, çanak çömlek, çelik çomak vb. birçok oyunu oynayan çocukları da göremez olduk. Eğer okullarımızda öğretmenlerimizin öğrettiği oyunlarda olmazsa oyunlarımız da tamamen unutulacak. 
Şu bir gerçek ki artık tüm buların yerini önce televizyonlarda çizgi filimler, diziler, arkasından bilgisayarlar ve hızla gelişip çığ gibi kültürümüzü önüne katarak yok eden internet çılgınlığı aldı. Çocuklarımıza bırakın masal anlatmayı, bilmece bile sormayı unuttuk. Tekerlemelerimizde bunlardan biridir. Bünyan gibi köklü bir kültür tarihini barındıran ilçemizde mani ve tekerlemeler ile ilgili yapmak istediğimiz araştırmalar sonucunda yukarıda sıraladığımız acı gerçekler önümüze set gibi çıkıverdi. Yeni neslin birçoğu bırakın maniyi bizim çocukluluğumuzda en çok karşılaştığımız ve severek söylediğimiz tekerlemeleri dahi bilmiyor. Çoğunun bildiği ise okullarında oynadıkları birkaç oyundan akıllarında kalandır. Tüm bunlara rağmen kültür değerlerimizi unutmamış olan bir neslin de var olduğunu gördük. Onlardan derlediklerimiz manevi kültür değerlerimizin aklımızda kalmasını sağlayacak ve bu sayfalardan gelecek nesillere aktarmamızı sağlayacak. 
Zaman içerisinde halk arasında masallarda, çocuk oyunlarında, halk hikâyelerinde, yağmur dualarında söylene söylene günümüze kadar gelmiş olan bir takım kalıplaşmış, anlamlı veya anlamsız söz dizeleri olan tekerlemelere Bünyan Yöresinde daha çok çocuk oyunlarında ve masallarda rastlıyoruz. 
Almanların “Gaukelspiel”, İtalyanların “Farsa”, Fransızların “Farce” dedikleri tekerlemeye Bünyan’ da “Teselleme” adı verilmektedir. Yörede daha çok çocuk folkloru içinde rastladığımız tekerlemelerin söylendiği yere göre kimi zaman ritmik / müziksel, kimi zaman kafiyeli ve vezinli olduğunu görüyoruz. Daha çok çocuk oyunlarında söylenen tekerlemeleri derleyebildiğimiz için oynandığı oyunlarında adlarını da yazarak aşağıda örneklerini sıralayalım. 
A- İlkokul çağı öncesi çocukları eğlendirmek ve oynatmak amacıyla söylenen tekerlemeler. 
1-Elli bir, elli iki 
Elli üç ….. Altmış 
Bir gemi batmış 
İçindeki şişko 
Üç göbek Atmış 
Bir iki üç 

2- Daire halinde ellerini yere koyan çocukların parmakları sayılarak söylenen tekerleme. Her seferinde bir parmak katlanır 

Ooooo….. 
Kim Ossurdu 
Bit Ossurdu 
Yorgan aldı 
Yola düştü 
Ossuranın götü 
Patates gibi şişti 

3-Eli yeni kalem tutmaya başlayan çocukları oyalamak, hem de bu tekerlemeyi söyleyerek, 
kalemle şekiller çizmesini öğretmek amacıyla çocuğa her bir mısrada, bir şekil çizdirilerek 
ağzında memesi olan bir bebek resmi yaptırılır. 

Ocak, Şubat Mart 
Bu ne biçim surat 
Yumurtadan gövdesi 
Mercimekten düğmesi 
Tombul tombul bacaklar 
Annesini kucaklar 
Hani bunun memesi 
Evde kalmış şapkası 

4-Daire halindeki çocukların elleri yere koydurulup parmaklarının tek sayılması usulü ile söylenen tekerleme. 

Elim elim öpenek 
Elden çıkan topanak 
Topanağın yavrusu 
Bit pirenin karısı 
Âdem budem 
Sil Süpür 
Al çık, bal çık 
Sen bu aradan çık (Çık bunu çıkart bunu) 

5- Ufak çocuk sırta alınıp gezdirilerek söylenir. Veya çocukların daire şeklinde oturup oyunculardan birinin arkasına mendil bırakıp kovalamaca oynanması şeklinde söylenir 

Yağ satarım 
Bal satarım 
Ustam Ölmüş 
Ben Satarım 
Ustamın kürkü sarı 
Satsam on beş liralık 
Zambak zumbak 
Dön arkana iyi bak 

6-İki çocuğun karşılıklı ellerini tutması ve diğer çocukların sıra ile alttan geçmesi ile söylenir. Tekerleme sonunda bir çocuk yakalanır. Tekrar tekrar son çocuk alınıncaya kadar söylenir. Tekerleme ezgi ile söylenir 

Aç kapıyı bezirgân başı 
Bezirgân başı 
Arkamdaki yadigâr olsun 
Yadigâr Olsun 
Birinci sıçan 
İkinci sıçan 
Üçüncüsü (sen) kaçaman 
Burada çocuğa “Ay mı? Güneş mi?” veya başka birbirine benzer sorular sorulur. Hangisine cevap verirse o adı alan kişinin arkasında yer alır. 
7- Tık tık tık 
Kim o. 
Sümüklü Memo 
Ne istiyorsun 
Para 
Git çöplükte ara 
B-Sayışmacalar da söylenen tekerlemeler, oyuna önce hangi gurubun veyâ oyuncunun başlayacağını veyâ oyunu yönetecek olan ebenin seçimi için söylenen tekerlemeler. 
8-Oyuncuların karşılıklı el vurarak söyledikleri tekerleme. 

Üşüdüm üşüdüm 
Daldan elma düşürdüm 
Elmamı yediler 
Bana cüce dediler 
Cücelikten çıktım 
Anneme gittim 
Annem pilav pişirmiş 
İçine fare düşürmüş 
Bu fareyi ne yapmalı 
Merdivenden atmalı 

9-Portakalı soydum 
Başucuma koydum 
Ben bir yalan uydurdum 
Duma duma dum 
Kırmızı mum 
Gel bizim bahçeye kon 
Bahçedeki kızlar 
Laf anlamazlar 
Bahçedeki kazlar 
Yumurtlamazlar 
Doktor gelir tık tık 
Elinde ıbrık 
İğnesinden ilacından 
Bıkmıştık. 

10- Ooo.. Diye başlayan tekerlemelerde önce başparmak ağza götürülür daha sona oyuncular sayılır

Ooooo…. 
Oo moo dostum 
Ben sana küstüm 
Armudu kestim 
Tavana astım 

11-Dama çıktım 
Yıldız saydım 
On iki, on iki 
Hani bizim 
Moz tilki 

12-Oooo… 
Piti piti 
Karamela sepeti 
Terazi lastik 
Cim lastik 
İlk dersimiz matematik 
Öğretmen dedi bir iki üç 
Be anladım yüz yirmi üç 

13-Mustafa mıstık 
Arabaya kıstık 
Arabanın tekeri 
İstanbul’un şekeri 
Hop hop hop 
Altın top 
Bundan başka oyun yok (sayım sonunda istenmeyen biri gelirse tekerlemenin sonu) 
Yok ha yok yok yok (diye uzatılarak seçilmek istenen kişi seçilir.) 

14-Oooo… 
Piti piti 
Karamela sepeti 
Terazi lastik 
Cim lastik 
Biz size gittik 
Bitlendik 
Hamama gittik 
Temizlendik 

15-Portakalı soydum 
Başucuma koydum 
Ben bir yalan uydurdum 
Duma duma dum 
Kırmızı mum 
Dolapta pekmez (ayağımın altı pekmez) 
Yala yala bitmez 
Ayşecik, Fatmacık 
Sen dur 
Sen bu oyundan çık. 

16-Çan çan Çikolata 
Hani bize limonata 
Limonata bitti 
Hanım kızı gitti 
Nereye gitti? 
İstanbul’a gitti 
İstanbul’da ne yapacak? 
Terlik pabuç alacak 
Terlik pabucu ne yapacak? 
Düğünlerde 
Şıngır mıngır oynayacak. 

17-Oooo… 
Allah’tan başlayalım 
Şeytanı taşlayalım 
Bir can, iki can, üç can 
Dört can, beş can, altı can 
Yedi can, Sekiz can, dokuz can 
On can 
Hacivat benim amcam 
Karagöz benim dayım 
Fare benim yengem 
Dayıların dayısı 
Ormanların ayısı 

18-Çık çıkalım çayıra 
Yem verelim ördeğe 
Ördek yemini yemeden 
Ciyak miyak demeden 
Aktım baktım (buktum) 
Çıktım çıkardım 

19-Asker amca 
Merhaba merhaba merhaba 
Kafan girsin 
Dolaba dolaba dolaba 
Dolapta muz var 
Sana göre kız var 
Kızın adı Ayşe 
Saat geliyor beşe 
Bir, iki, üç, dört, beş 

20-Atlılar atlılar 
Kırmızı kravatlılar 
Annemi kaçıranlar 
Maymun suratlılar 

21-Ya ondadır 
Ya bunda 
Helvacının kızında 

22-Oooo… 
Lili lili 
Papatya dilli 
Kız senin adın 
Kaç türlü 

23-İn min 
Kadi din 
Karalara 
Kaçanlara 
Telsiz telefon 
Biz size geldik 
Bitlendik 
Şoför atladı 
Lastik patladı 
Bizi görenler 
Hemen çatladı 
C- Oyunların içinde söylenen tekerlemeler 
23- Micoz oyununda söylenir 

Birem 
İkiem 
Gamzem 
Dökem 
Saram 
Sakız 
Tamam 
Otuz 
Otuz bir 
……. 
……. 
Elli 
Ebelik bundan belli 

24- İp atlarken söylenir, aynı zamanda saymaca olaraktan söylenir 

İğne battı 
Canımı yaktı 
Tombul kuş 
Arabaya koş 
Arabanın tekeri 
İstanbul’un şekeri 
Hop hop hop 
Altıntop 
Bundan başka oyun yok. 

25- İp atlarken söylenir 

Kuzu kuzu mee 
Bin tepeme 
Haydi gidelim 
Ayşe teyzeme 
Ayşe teyzem hasta 
Çorbası tasta 
Etyemez 
Süt içmez 
Bu ne biçim hasta. 

26- İp atlarken söylenir 

Ispanakçı baba 
Ispanağın kaça 
Elli elli yüz 
Dere tepe düz 
Ördek suda yüz 
Vak vak vak 
Koca karı kalk 
Lambaları yak 
Üç göbek at 
Olduğun yere yat 
Bir iki üç. 

27- İp atlarken söylenir 

Derya deniz 
Karpuz keseriz 
Kızlar giyer 
Misket (miski) çorabı 
Erkekler içer 
Rakı şarabı 
Dönme dolabı 
Ağzım sulandı 
Midem bulandı 
Üç kere öhe öhe öhe 

28-İp atlarken söylenir 

Nacar nacar 
Dalgaları açar 
Annesi gelince 
Şıp (vız) diye kaçar 

29-İp atlarken oyuncu yanıncaya kadar dizi halinde söyler 

Denizde dalga 
Hoş geldin abla 
Eteğini topla 
Rahat otur abla 
Etek buluz 
Filiz İngiliz 
Denizde dalga 
Hoş geldin abla 
Eteğini topla 
Rahat otur abla 
Elinde nail 
Hoş geldin Ali 
Denizde dalga 
Hoş geldin abla 
Eteğini topla 
Rahat otur abla 
Üç kere zıpla 
Bir iki üç 

30-İp atlarken söylenir 

Oooo pisi pisi 
Var mı senin gibisi 
Gel boynuna bakayım 
Mavi boncuk takayım 
Mavili boncuk yok 
Kilimcide çok 
Kilimci kilim dokur 
İçinde bülbül okur 
O bülbül benim olsa 
Biri ay biri yıldız 
Ortasında kemal paşa 
Kalk gidelim Beşiktaş’a 
Beşiktaş’ta kim var 
Sırma saçlı kız var 
Sırma saçını öreyim 
Ali beye vereyim 
Ali bey hasta 
Çorbası tasta 
Etyemez 
Süt içmez 
Bu ne biçim hasta 

31-İp atlarken söylenir 

Deniz deniz 
Karpuz keseriz 
Kızlar giyer 
Miski çorabı 
Erkekler içer 
Rakı şarabı 
Şarabı 
Döndü döndü 
Döndü dolabı 
Şiş kebabı 
Ağzım sulandı 
Midem bulandı. 

32-İp atlarken söylenir 

Sağımda sarımsak 
Otur da kalk 
Sigaranı yak 
Keyfine bak 
Annen gelince 
Hemen kaç. 

33-Uzuneşek oyununda söylenir 

Bizim köyün imamı 
Alttan verir samanı 
Üsten çıkar dumanı 
Attı kaçtı kaç attı. (burada altta yatan oyunculara sayı sorulur.) 

34-İp atlarken söylenir 

Oooo, mo 
Dandili do 
Ece mece çüş 
Çüş eşeğim çüş 
Akşam suya düş. (Kaynar kazana düş) 

35-Cingil (Cingan) Aliler oyununda melodik olarak söylenir. 

Aliler Aliler 
Cingan Aliler 
Her ne ister 
Her ne ister 
Bizim saraydan 
İçinizde bir güzel var 
Bir Cihan var 
Onu isteriz 
O güzelin 
O Cihan’ın 
İsmi de ne imiş 
O güzelin 
O cihanın ismi ( burada bir oyuncunun adı söylenir) 

36-Tek el ile oynanan el sende oyununda söylenir. Aynı zamanda saymaca olarak da söylenir. 
El sende 
Ekecek sende 
Bura benim tarlam 
Eker biçer 
Vurur kaçar 
Aramıza yardımcı 

37-El vurularak söylenen, aynı zamanda dönemin dizilerinin izini taşıyan tekerleme 

Tepsi tepsi fındıklar 
Ceyar Babyi yumruklar 
Ceyar gözün kör olsun 
Suelin bize bakar. 
D-Diğer tekerlemeler 
38-İbibik kuşu görüldüğü zaman söylenen tekerleme 

İbibik guguguk 
Bir yavrum var küçücük 
Cehizi var azıcık 

39-Adı Mustafa olanlar kızdırmak için söylenir 

Mustafa mıstık 
Arabaya kıstık, 
Bir mum yaktık 
Seyrine baktık 

40-Yağmur duası olarak söylenenler 

Yağ yağ yağmur 
Teknede hamur 
Ver Allah’ım ver 
Sulu sulu yağmur 

41-Yağmur yağıyor 
Seller akıyor 
Arap kızı 
Camdan bakıyor. 

KAYNAK: Erciyes Aylık Fikir Ve Sanat Dergisi, Eylül 2011 Sayı 405
 

Yorumlar